You don't have javascript enabled. Good luck with that.
نمايشگاه مجازيگالري تصاويرآرشيو اخبار

آسيب شناسي نظام دانشگاهي در گفت و گو با رؤساي دانشگاه ها در حاشيه نمايشگاه

دانشجو بايد تفكر پرور باشد نه حافظه پرور

دانشجو بايد تفكر پرور باشد نه حافظه پرور نشست خبري رؤسا و معاونان دانشگاه هاي مختلف استان در حاشيه چهارمين نمايشگاه تخصصي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، آموزشگاه هاي علمي-كاربردي و تجهيزات آموزشي برگزار شد. طي اين نشست معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان در جمع خبرنگاران گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه در ابتداي راه خود است و اگرچه در سال هاي اخير تلاش هايي در اين راستا صورت گرفته اما هنوز هم دانشگاه و صنعت به باور لازم نرسيده اند. پيام نجفي با اعلام اين كه اين امر فرصت مناسبي براي توسعه كشور و تجاري سازي ايده ها است، بيان داشت: صنعت مي تواند در موضوع مهم گسترش اشتغال، مبتني بر دانش بسيار راهگشا باشد. نظام عرضه و تقاضا در دانشگاه ها مشخص نيست همچنين رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان اظهار داشت: رسالت دانشگاه ها تغيير يافته است. زماني دانشجويان به عنوان استخدام شونده وارد بازار كار مي شدند در حالي كه اكنون دانشجو خود كارآفرين و عامل اشتغال است. احمد علي فروغي با اشاره به اين كه ناتواني يك دانشگاه در تربيت چنين دانشجوياني، مشكل اساسي آن دانشگاه محسوب مي شود، افزود: ايجاد و تقويت مراكز رشد در دانشگاه ها اين موضوع را تحقق مي بخشد. وي يكي از مشكلات اساسي دانشگاه هاي كشور را مشخص نبودن سيستم عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: يك رييس دانشگاه خود تصميم مي گيرد كه چه تعداد دانشجو بپذيرد يا خير، در حالي كه اين امر را بايد متوليان و وزارت خانه مربوط مشخص و برنامه ريزي كنند. فروغي خاطر نشان ساخت: از اين روست كه ورودي دانشگاه بيش از نياز بازار كار است و يا در ديگر بخش ها با ضعف ارتباط رو به رو هستيم. اين مقام علمي به ايجاد مركز آموزش و تحقيقات توسعه آموزش در دانشگاه خوراسگان اشاره داشت و گفت: در اين مركز سفارش كارخانجات گرفته شده و به عنوان موضوع تحقيق به دانشجويان داده مي شود و حتي اگر صنعت به ميدان نيايد، مسؤولان اين مركز به سراغ آن ها مي روند و طرح موضوع و مذاكرات لازم را انجام مي دهند. رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان يادآور شد: دانشگاه هاي آزاد طي دو دهه گذشته خود را به قطب هاي مهم علمي كشور تبديل و راه چندين ساله را يك شبه طي كرده اند. وي اضافه كرد: در سال 61 ايران داراي 40 دانشگاه و 163 هزار دانشجو بود و سالانه 70 هزار نفر پذيرش داشت اما اكنون بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر پذيرش، 3 ميليون و 400 هزار نفر دانشجو و 1200 دانشگاه دارد. رييس دانشگاه آزاد خوراسگان لزوم تغييرات و بازنگري هاي اساسي در سرفصل هاي درسي، تطبيق نيروي انساني با نياز بازار كار، گسترش آزمايشگاه هاي مجهز، همخواني سطح تكنولوژي دانشگاه ها با محيط كسب و كار و تجديد نظر كلي دانشگاه ها در برنامه ريزي هاي خود را ياد آور شد و اعلام داشت: اين امر مي تواند تغيير شكل و روند دانشگاه ها از حالت سنتي به مدرن را دنبال داشته باشد. فروغي تصريح كرد: دانشجو بايد تفكرپروري را به جاي حافظه پروري ياد بگيرد. به جاي ماهي گيري تفكر ماهي گيري را به دانشجو بدهيم رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد خميني شهر نيز در اين رابطه بيان داشت: دانشگاه ها رسالت خود را در زمينه ارتباط با صنعت انجام داده اند اما صنعت استفاده لازم را انجام نمي دهد. سيد محسن خليفه سلطاني ابتكارات و اختراعات دانشجويان را حاكي از ايفاي نقش دانشگاه ها در اين راستا خواند و ادامه داد: اگر اين ارتباط برقرار شود همه اين اختراعات به مرحله تجاري سازي مي رسد. وي اظهار داشت: دانشجوياني هستند كه رتبه هاي بين المللي فراواني دارند اما در بازار كار جايگاهي ندارند. صنعت نيز به سهولت سفارشات خود را از ديگر كشورها وارد مي كند. اين در حالي است كه زمينه هاي علمي لازم مهيا شده و رسالت توليد علم و فناوري در دانشگاه ها به خوبي صورت گرفته است. خليفه سلطاني اذعان داشت: دانشجو بايد فكر كردن را ياد بگيرد. زماني ما بايد مهارت ماهي گيري را به جاي ماهي به افراد مي داديم اما اكنون بايد تفكر ماهي گيري را به افراد داد و اين موضوع براي دانشجويان اهميت بيشتري دارد چرا كه تنها اين امر مي تواند فاصله دانشگاه هاي ايران با ديگر كشورها را كاهش دهد. وي موضوع مهم تعامل دانشگاه ها با يكديگر را نيز مور تأكيد قرار داد. فارغ التحصيلان علوم انساني نيز بايد به بخش صنعت وارد شوند رييس دانشگاه پيام نور استان اصفهان نيز گفت: خوشبختانه دغدغه ايجاد و بهره گيري از فناوري هاي نوين در كشور وجود دارد و دانشگاه ها بايد در اين زمينه جديت بيشتري داشته باشند. محمد فضيلتي با اعلام اين كه تنها 30 درصد ظرفيت دانشگاه ها به اين امر اختصاص دارد، ادامه داد: طبق برنامه ريزي ها و نياز موجود 80 درصد پايان نامه هاي دانشجويي بايد به اين سمت حركت كند. وي با اعلام اين كه دانشگاه پيام نور استان با 110 هزار دانشجو، امسال 38 رشته جديد را در بخش هنر و فني-مهندسي راه اندازي كرده است، بيان داشت: همه دانشگاه ها بايد به مباحث صنعت و فناوري توجه كنند. اين مقام دانشگاهي با ابراز تأسف از اين كه رشته هاي علوم انساني در كشور در حال فراموشي اند، اذعان داشت: چرا تصور مي شود كه علوم انساني با صنعت بي ارتباط است، در حالي كه در همه جهان، صنايع در كنار نيروهاي فني خود در بخش هاي مديريت، نظام بندي و آموزش، فارغ التحصيلان علوم انساني را به خدمت مي گيرند. فضيلتي لزوم توجه به موضوع مهندسي فرهنگي با بهره گيري از دانشگاهيان حوزه علوم انساني را نيز مورد تأكيد قرار داد. گفتني است چهارمين نمايشگاه تخصصي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، آموزشگاه هاي علمي-كاربردي و تجهيزات آموزشي 4 تا 7 آبان ماه در محل نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان برپا است. اين نمايشگاه 37 مشاركت كننده داشته و اگرچه در يك سالن نمايشگاهي برپا مي شود اما به لحاظ سطح كيفي مشاركت كنندگان يكي از تخصصي ترين نمايشگاه هاي كشور در بخش آموزش عالي به شمار مي آيد. ساعات بازديد از اين نمايشگاه 15 الي 21 است. در پايان اين نشست مسؤولان روبان اين نمايشگاه را قيچي و نمايشگاه را به صورت رسمي افتتاح كردند.